Kemarin chat dengan sorang member xsmkab yg juga pembaca setia blog ni.huhu.. (ai cam xdak keja len ja aku ni tetiap hari chat eh). Bukan camtu..aku chat hanya di kala kebosanan dan ketensenan dalam menguruskan urusan di pejabat. Hehe..Chat punya chat dia cadangkan aku tulis tentang pengalaman di smkab dalam blog. isk3..memang byk la pengalaman. Nak tulis memang takkan abis.Baru2 ni ada la sembang ngan dia tentang pengalaman yg takleh dilupakan kt smkab.. Sembang pasai tragedi memalukan di dataran smkab dll..xpa la abaikan cerita tu, nama pun memalukan kan..hehe

Untuk tidak menghampakan member kita ni aku rasa harini nak mengimbau masa mula2 aku masuk smkab. Ditempatkan di kelas 1 Abu Bakar (dlu slalu sebut klas abu burn..isk2). Time tu xdak lagi pengkelasan student mengikut gred kepandaian. Mana2 kelas pon sama. Kalau kawan2 G3 masih ingat kita masuk smkab masa tahun 1998 tu jatuh pada bulan posa. Cam sedih ja, makan makanan kat DM tuh, x dapat la nak makan makanan sedap2 kat umah. Dulu aku slalu la merungut mkanan DM x sedap, terutama skali yg ikan macam tongkoi kayu tu..ikan kayu la kot nama dia kan.. (huh..x bersyukur langsung) haha..Pastu makan pulak dalam tray besaq tu, yg ada bahagian2 untuk letak nasik, letak lauk kt bhgian lain, letak sayoq.. Isk3..kadang2 rasa cam makan kat spital pun ada. Lagi satu, bila petang ja siap beratuq panjang giler nih. Dari depan pintu DM sampai la dalam kawasan asrama tu.. Duk tunggu bunyi loceng DM, baru boleh masuk amik makanan. Dengan kat tangan ni ada duk pegang cawan sorang satu. Sebagai budak baru yang skema de skempos aku pun duk pi beratuq la jugak.. Isk3..sedih betul.. Masa tu smua student smkab ala2 skema lagi.. Sekolah pun baru giler lagi, baru masuk tahun ke-3. Pokok2 pun takdak lagi, bumi gersang smkab la..huhu..panas lak tu.

Mula2 masuk asrama terasa satu gezutan budaya la..tetiba ja masuk asrama berhadapan dengan jadual seharian yg padat, penuh dengan peraturan2 yang wajib dipatuhi. Pi skolah, balik skolah..makan ada time, solat jemaah, prep petang n malam. bla2..macam2 la.. Dulu klas prep asing laki pompuan, yg aku ingat kalo xdak homework,aku pi klas prep untuk tidoqq ja. Letih la konon2..huhu.. Dalam klas pulak bukan nak blajaq betul2.. Duk blakang skali, banyak main ja.. huhu..Masa tu baru 13 thn, besa la kan.. Aku igt lagi masa form 1 aku duk bertiga kt belakang, pastu suka pekena kawan yg sorang nih. Kami penah sapu gam kt kerusi dia.. dia duduk2, muka dah cuak dah rasa kain dia basah, kami pakat gelak..huhu…melawak kasaq tul.. Aku ingat lagi la smpai sekarang sapa yg aku kenakan tu..(harap sangat sahabat aku ni dah lupa tentang kejadian tesebut)..hehe..kalo ingat lagi, aku mintak maap bebanyak ni..

Sebab banyak main, aku melalui zaman form 1 yg agak gelap dan suram..huhu..(cam apa ja)..ye la kalo di skolah rendah, jd best student..cewahh.. Naik skolah menengah dah jadi student yg x berapa best dari segi akademiknya. Seingat aku kalau periksa tu kedudukan aku dalam kelas, ada la dalam era lewat 20-an camtu..haha..wat malu ja..

Tu cerita masa form 1 la.. Zaman muda2, baru kenal dunia.. Baru2 jadi budak hostel.. Ni la dia muka2 budak klas aku masa form one dulu..huhu..Nanti kalau rajin, aku cerita lagi k..adioss!

1 Abu Bakar 1998

1 Abu Bakar 1998