Aku duk fikir tentang perkara ni sejak semalam.. Selama ni baru aku sedar.. hidup aku ni di penuhi dengan pelbagai jenis orang. Orang yg kadang2 buat aku sakit hati, terasa (sensitip la konon).. ada gak yg buat aku duk gelak sorang2. Bila difikir2 kan balik..inilah indahnya ciptaan Ilahi.. Cuba bayangkan betapa bosannya hidup aku kalo dikelilingi oleh org2 yg perangainya sama.. sepesennn ja.. huh..boring dowh..

Aku dah jumpa orang yg SANGAT cerewet. Ketika berjinak2 dengan umah sewa di awal pembabitan aku dalam dunia kerjaya.. Aku dan kawan2 telah mendapat teguran melalui surat layang sejumlah 3 muka surat! Salah satu perkara yg paling badut termaktub dlm surat tu adalah larangan supaya kami tidak menyangkut mangga / padlock pada grill pintu. Kerana takut TERTANGGAL CAT PADA GRILL tuh. Huhuhu..aku rasa cam nak gelak berguling2 kat lantai. Sekarang aku dah berambus dari rumah tersebut, TAPI lawak tu masih diguna pakai & diaplikasikan di rumah baru! (sebagai hiburan…hahaha) Tiap kali ada member sangkut padlock kt grill, kami akan kata..eh jangan sangkut mangga kat grill, nnt tertanggal cat2 nya…hahaha.. member yg xtau cerita memang akan tercengang2..

Cerita kedua, baru2 ni aku pi pasar tani dekat2 opis nih. Lunch hour..ada org jual nasik berlauk. Nampak lauk cam sedap aku terus mintak nasik, then beratur untuk isi lauk pauk sendiri. Biasanya, cara nak mintak nasik kat pasar tani.. “kak, nasik satu..” @ ” kak, nasik separuh ek..”.. Tapi tetiba ada sorang akak ni.. ” kak, nak nasik satu, MAKAN ek..” Aikk..aku tengok la keadaan sekeliling.. ada tempat makan ke kat paso ni? Banyak kali lak tu dia duk ulang.. Haha..dia silap, mungkin duk rasa cam order nasik kat cafe kot..leh makan @ bungkus..  Yg tauke gerai tu leh duk wat lawak.. ” nak makan sini ker??” Malu akak tuh bila tersedar dia sekarang berada di pasar bukannya cafe.. Aku dari awal lagi duk senyum2 kambeng tahan gelak..kalo ikutkan kegelian hatiku ini dh lama aku gelak besor kat situ.. Tapi aku tahan jerk..sebaik sahaja akak tu hilang dari pandangan… HAHAHA.. aku n member yg sama2 berada di tempat kejadian memang gelak puas2…haha.. (Suka la sangat kalo bab2 gelak kat orang ekk..)

Cerita ketiga.. Baru2 ni jugak..teman member pi beli baju kat.. (tempat dirahsiakan atas tujuan keselamatan..hehe..) Member ni duk cari baju/blaus yg sesuai utk dipakai menghadiri meeting, nak g site..bla2.. Tengok ada satu baju yg agak2 sesuai utk tujuan tersebut, kami pun pakat duk belek la..Datang la pokcik tokei kedai tu duk promot la.. ha..cantik baju ni dik.. sesuai utk muslimah.. Kami duk angguk2 ja..memang la utk muslimah..nama pon blaus. (kami berkata2 didalam hati).. Tengok reaksi kami yg agak bersahaja, dia promot lagi..betul dik cantik ni..sesuai utk pakai senaman.. Aiyarkk.. boleh dia kata untuk senaman.. Memandangkan baju yg akami duk ushar tu memang lawa siap ada kerawang2 lagi. Boleh plak pokcik tu kata sesuai utk pakai senaman, terus rasa nak gelak. Kawan aku yg duk tagak2 nak beli terus kensel!..haha..

Dikedai yg sama semasa proses memilih baju, berlaku la sesi soal jawab antara kami dan tuan kedai. Blaja lgi ke? bla3.. Tetiba dia tnya dari mana? kami jawab la Kepong. Dia tanya balik..Kepong???!! Apa tu??! nama syarikat ka??! uik..xkan xtau kepong tu apa.. ni yg rasa nak gelak lagi ni..tp kontrol2.. (dalam hati baru ku faham soalan dia td berkisar tentang kami keja kat mana..) huhu.. Member aku yg duk blur2 pilih baju duk pi jawab plak.. “takk..kepong tu nama tempat..” Huahahaha..time ni aku terus kuar dari kedai tu dan gelak puas2.. Orang kata tak baik gelak orang depan2..gelak kot belakang x pa…

Huh..macam2.. bila direnung kembali..aku ni asyik duk gelak kat orang ja kan.. Ishk2..rasa x baik plak.. Tapi benda2 camni la yg menceriakan suasana. Kadang2 bila bosan2 kami akan cerita balik perasaan kami time tu..haha.. Leh jadi hiburan lak.. Leh release tensen.. Orang kata.. ‘Laughter is the best medicine’ .. Tp ingat! jangan duk suka sangat duk gelak kat org. Mana tau suatu hari nnt kita akan lakukan kesilapan yg sama n org plak gelak bagai nak rak kat kita.. Huhu..sekarang ni aku sentiasa berhati2 supaya x lakukan lawak yg sama.

 

P/S:

“Orang yg paling bijak belajar dari kesilapan orang lain..”

“Orang yg bijak belajar dari kesilapan sendiri”

“Orang yg bodoh x belajar apa2 dari kesilapan sendiri”